See Think Do Care framework in content marketing: dit zijn de beste type content

Hoe verbeter je jouw content marketing? Met fasegerichte content. Het See Think Do Care-model van Google brengt de klantreis in kaart en wordt vaak gebruikt voor het uitwerken van een marketing- of contentstrategie.  

De truc is om de juiste content aan te bieden in iedere fase van het model, omdat de informatiebehoefte in elke fase anders is. Trek nu niet je goocheldoos open, maar creëer content dat echt werkt. Bullshitvrij.  

Potentiële klanten door de funnel trekken doe je met landingspagina’s vol relevante content. Ook e-mailmarketing wordt gezien als een effectieve manier om potentiële klanten van fase naar fase te leiden.  

Speciaal voor de content marketeers onder ons hebben we uitgezocht welk type content het best werkt in iedere fase van het STDC-model. Je hoeft het alleen maar te implementeren en je hebt en knoeperd van een contentstrategie. Peanuts. 

Beste type content per fase van het See Think Do Care framework

See  

Top vijf type content in de See fase 

  1. How-to-guide (72%) 
  2. Infographic (28%) 
  3. Checklist (27%) 
  4. Whitepaper (26%) 
  5. Videotutorial (23%) 


* Aantal 
online marketeers in procenten dat het type content inzet in de See fase

De rol van content in de See fase 

BAM! Daar ben jij. In de See fase trek je de aandacht van de doelgroep met interessante en relevante informatie. De content moet blijven hangen in het hoofd van de potentiële klant.  

We kennen allemaal de gillende campagne van Zalando. De filmpjes waren overal en bloedirritant, maar bleven wel hangen. Op de Facebookpagina van Bol.com vind je flauwe grappen, gekoppeld aan producten uit het assortiment. De interactie op deze content is huge. En het resultaat hiervan is dat het bereik meegroeit.

Verspreid in de See fase content waarin je inspeelt op een specifiek probleem of herkenbare situatie. Vind de pijn van jouw doelgroep en plak er een pleister op. Laat zien dat jij de oplossing hebt en introduceer voorzichtig jouw merk. Je mag er best zijn ; ).  

 

Think  

Top vijf type content in de Think fase 

  1. How-to-guide (44%) 
  2. Productenoverzicht (40%) 
  3. Cases (34%) 
  4. Webinar (31%)  
  5. Succesverhalen (30%) 


* Aantal online marketeers in procenten dat het type content inzet
 in de Think fase 

De rol van content in de Think fase 

Gefeliciteerd, je bent gevonden. Nu mag je honderdduizend klantvragen beantwoorden. In de Think fase is de potentiële klant zich namelijk aan het oriënteren. Communiceer jouw USP’s, expertises en ervaring.  

IKEA is een ster in het beïnvloeden van oriënterende klanten. Met inspirerende ruimtes komt het productassortiment tot leven en raakt ze mensen met uiteenlopende interieurstijlen. Er is voor ieders wat wils. Heeft de potentiële klant advies nodig? Geen probleem. Bij IKEA kan de oriënteerde klant een persoonlijk expertgesprek aanvragen.   

Het onderscheidend vermogen moet naar voren komen in de Think fase. Douglas en ICI Paris XL bieden vergelijkbare beauty- en parfumerieproducten aan. Waarom een consument uiteindelijk voor Douglas of ICI Paris XL kiest hangt af van het (service)voordeel.  

Laat zien waar jouw organisatie voor staat en wat je kunt bieden. Zie de Think fase als een modeshow: tentoon jezelf, jij bent de vakexpert.   

Do  

Top vijf type content in de Do fase 

  1. Productenoverzicht (51%) 
  2. Klantreviews (49%) 
  3. Succesverhalen (43%) 
  4. Cases (30%) 
  5. Producthandleiding (25%) 


* Aantal online marketeers in procenten dat het type content inzet
 in de Do fase 

De rol van content in de Do fase 
Sales, sales en nog een sales. In de Do fase heeft content een verkopende rol. Pas op dat je niet doet alsof je op de markt staat. Van schreeuwen en overdreven gedoe in de Do fase wordt niemand blij.  

Werk niet harder, maar slimmer. Twijfelende kopers hebben bevestiging nodig. Daarom zijn gedetailleerde productinformatie en user-generated content key in de Do fase.  

Zoek eens op Will it Blend? op YouTube. Marketingdirecteur George Wright van Blendtec verkoopt zijn product door simpelweg te laten zien dat zelfs knikkers verpulverd worden door de blender. Lage marketingkosten en super overtuigend.  

Ook Coolblue heeft overtuigende content in de Do fase. Op de productpagina’s vind je bizar veel informatie. Specialisten geven plus- en minpunten, klanten laten gedetailleerde reviews achter en de productspecificaties kunnen niet grondiger. Voldoet het product (mogelijk) niet aan alle wensen? Dan heeft Coolblue meerdere alternatieven.  

Kern van de Do fase: overtuig de potentiële klant om te kopen. 


Care 

Top vijf type content in de Care fase 

  1. Succesverhalen (43%) 
  2. Productenoverzicht (38%) 
  3. Cases (36%) 
  4. How-to-guide (33%) 
  5. Klantreviews (28%)  


* Aantal online marketeers in procenten dat het type content inzet
 in de Care fase 

 De rol van content in de Care fase 

Wie houdt er niet van een beetje extra aandacht? In de Care-fase maak je content voor bestaande- en oude klanten. Je wilt klantloyaliteit opbouwen en klanten terug laten keren. Bedank je klanten en geef ze aandacht.  

Content uit de Think fase kan ook ingezet worden in de care-fase, omdat de mensen die je bereikt al bekend zijn met jouw merk. Door klanten jouw promoters te maken ontstaat er een sneeuwbaleffect.  

Een tof voorbeeld van een merk dat geprofiteerd heeft van het sneeuwbaleffect is Swapfiets. De Swapfiets is een simpele fiets met blauwe voorband en mega populair onder studenten. 

Studentensteden staan bomvol met Swapfietsen. Zo is het balletje gaan rollen, want waarom zijn er ineens zo veel fietsen met een blauwe voorband? De “altijd een werkende fiets” merkmantra is de reden. Voor een vast betaalbaar maandbedrag krijg je een fijne fiets én fantastische aftersaleservice. Is de fiets stuk? Swapfiets trekt ter plekke de gereedschapskist open of Swapt de fiets voor een nieuwe. De aftersaleservice van de fietsaanbieder sluit nauw aan op wensen en behoeften van de lerende jongeren: snel, simpel en kosteloos. Swapfiets is booming onder studenten. 

Werkt jouw contentstrategie?

Check of jouw contentstrategie werkt. Dit doe je met Kritische Prestatie Indicatoren. Lees hier hoe je resultaat boekt met KPI’s.

Download het template gratis

We delen het STDC content marketing template graag. Vul hieronder je e-mailadres in en we sturen direct een PDF-versie naar je toe.

Hoe kan ik het framework het beste toepassen?

Lees nu de Voorbeeld case: Een nieuwe sportdrank die op de markt wordt gebracht
of
Lees hoe het maximale uit het See, Do, Think, Care-framework kunt halen met specifieke KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren)

Voordelen van STDC content marketing template 

  • Easy te implementeren in jouw contentstrategie. 
  • Overzichtelijk de 5 beste type content voor iedere fase van het STDC-model.  
  • Een killer van een funnel vol relevante content.