Sprookjes zorgen niet voor groei, data-driven marketing wel

Sprookjes zorgen niet voor groei, data-driven marketing wel

Samgar Renkema

Samgar Renkema
Online marketeer bij Digitalic
samgar@digitalic.nl

Er was eens een potentiële klant die jouw advertentie zag op social media. Hij klikte op de advertentie en kwam terecht op jouw website. Hij was meteen onder de indruk van het aanbod, deed een aankoop en leefde nog lang én gelukkig.

Als dit de realiteit van online marketing zou zijn, leefden we nu allemaal als prinsen en prinsessen in grote paleizen. Uit ervaring blijkt echter dat er veel meer nodig is om klanten te vinden, te overtuigen en te verbinden aan je merk. De reis die een potentiële klant afgelegd bestaat doorgaans niet uit één weergave, één klik en één conversie. Maar uit een enorme hoeveelheid contactmomenten.

Touchpoints

Iedere keer als een persoon in aanraking komt met een merk, noemen we dit een touchpoint. En elk touchpoint draagt bij aan het beeld dat iemand maakt van jouw merk. Alle touchpoints samen noemen we de customer journey. Dankzij online marketing kun je als merk relatief makkelijk in aanraking met jouw doelgroep komen. Zo geven kanalen als social media, e-mail en online advertenties je de mogelijkheid om je content makkelijk te verspreiden onder een grote doelgroep.

Data-driven marketing

De voordelen van online marketing gaan echter veel verder dan relatief makkelijk communiceren met je doelgroep. Een groot voordeel van online marketing is de hoeveelheid aan data die beschikbaar is. Zo is bijvoorbeeld inzichtelijk wie welke e-mail opent, hoeveel personen op een Facebook-bericht klikken en welke pagina’s op je website het meeste worden bekeken. En dit geeft je de mogelijkheid om te starten met data-driven marketing.

Wat zijn de voordelen van data-driven marketing?

Bij data-driven marketing neem je beslissingen met behulp van data. Dankzij een goede analyse onderbouw je elke keuze en voorkom je dat belangrijke beslissingen enkel op basis van intuïtie en vaste patronen worden gemaakt.

Daarnaast kun je de communicatie met jouw doelgroep veel beter afstemmen op ieder zijn interesses en voorkeuren. Met behulp van de data is het namelijk mogelijk om de marketing te personaliseren: je verstuurt het juiste bericht, op het juiste moment, via het juiste kanaal naar de juiste persoon.

Het derde, en misschien wel leukste, voordeel van data-driven marketing is de mogelijkheid om te experimenteren. De bekendste vorm hiervan is A/B testen. Hierbij maak je twee varianten van een advertentie, bericht of pagina. De ene helft van je bezoekers krijgt variant A te zijn, terwijl de andere helft variant B ziet. Na een tijdje laat de data zien welke variant succesvoller is. Zo kan een kleine aanpassing in kleur of tekst al zorgen voor een verdubbeling aan views, clicks of conversies!

Starten met data-driven marketing

Naast analyse, personalisatie en optimalisatie zijn er nog veel meer mogelijkheden met data-driven marketing. En daarmee kan ik ook goed voorstellen dat je niet weet hoe je moet beginnen. De truc van data-driven marketing is dat je met kleine experimenten begint. Dankzij deze experimenten ontdek je namelijk snel wat wel en wat niet werkt.

Een succesvol experiment kun je vervolgens implementeren en uitbreiden, een minder succesvol experiment kun je aanpassen of beëindigen. Door dit proces voortdurend te herhalen, wordt je online marketing elke dag weer een stukje beter. Op deze manier experimenteer je nog lang én gelukkig!

Meer lezen over data-driven marketing?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en wij delen onze tips, hacks en succesvolle experimenten!